Just another WordPress webbplats

Vetenskapliga texter

The Association Between Perceived Discriminatory Climate in School and Student Performance in Math and Reading; A Cross-National Analysis Using PISA 2018 – Baysu, Agirdag & De Leersnyder

https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10964-022-01712-3.pdf?pdf=button

Abstrakt:

”De negativa konsekvenserna av upplevd etnisk diskriminering för ungdomars anpassning är väl dokumenterade.  Man vet dock mindre om konsekvenserna av ett diskriminerande skolklimat, utöver de individuella erfarenheterna av diskriminering.  Denna studie undersökte om ett upplevt diskriminerande klimat i skolan är associerat med lägre akademiska prestationer bland ungdomar från etniska minoritets- och majoritetsgrupper och vilka psykologiska mekanismer denna länk kan stå för.  Med hjälp av 2018 års program för internationell studentbedömning (PISA) data, utgjordes undersökningsgruppen av 445 534 ungdomar (i åldern 15–16, 50 % flickor) i 16 002 skolor i 60 länder.  I nästan alla länder var ett diskriminerande klimat – det vill säga elevers uppfattningar om lärares diskriminerande övertygelser och beteenden i skolan – förknippat med lägre matematik- och läsresultat hos alla elever, även om minoriteter uppfattade ett mer diskriminerande klimat.  Lägre värden för skoltillhörighet och lägre värden tillskrivna lärande förmedlade delvis dessa associationer.  Resultaten visar att skolors etniska och rasmässiga klimat förutsäger standardiserade akademiska prestationer tvärs över skolor och länder och bland elever från både etniska majoritets- och minoritetsgrupper”.