Just another WordPress webbplats

Vetenskapliga texter

A Longitudinal Investigation of Directional Relations Between Domain Knowledge and Reading in the Elementary Years – Hwang, McMaster & Kendeou

Random Intercept Cross-Lagged Panel Model (RI-CLPM) for All Students

https://ila.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/rrq.481

Abstrakt:

”Den aktuella studien testade påståendet att ”kunskap föder läsning, som föder kunskap.” Med hjälp av Random Intercepts Cross-Lagged Panel Models (RI-CLPM) analyserade vi en amerikansk nationellt representativ uppsättning data för att undersöka riktningen och omfattningen av det longitudinella sambandet mellan domänkunskap (operationaliserad som vetenskaplig domänkunskap) och läsning under de första skolåren (från och med förskola till femte klass), samtidigt som de tar hänsyn till viktiga kovariater, såsom arbetsminne, kognitiv flexibilitet, engelska språkkunskaper, grundläggande läskunnighet och demografisk information. Dessutom genomförde vi RI-CLPM-analyser i flera grupper för att undersöka om språkstatus (tvåspråkig eller enspråkig) modererar den longitudinella relationen mellan domänkunskap och läsning. Resultaten visade att relationen mellan domänkunskap och läsning är dubbelriktad och positiv under de elementära åren, vilket ger empiriska bevis för att domänkunskap och läsning kan förbättras med varandra. Dessutom modererade inte språkstatus relationen mellan domänkunskap och läsning, vilket tyder på att riktningen och omfattningen av relationen var likartad mellan tvåspråkiga och enspråkiga elever. Sammantaget har resultaten viktiga implikationer för att integrera innehållskunskap och undervisning i engelskspråkig färdighet i grundläggande kurser.”