Just another WordPress webbplats

Vetenskapliga texter

A Review of Feedback Models and Theories; Descriptions, Definitions, and Conclusions – Lipnevich & Panadero

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2021.720195/full

Den första av två artiklar. Se länk och figur för del 2 nedan. Abstrakt:

”Den positiva effekten av feedback på elevers prestationer och lärande är inte längre ifrågasatt. Av denna anledning har forskare arbetat med att utveckla modeller och teorier som förklarar hur feedback fungerar och vilka variabler som kan bidra till elevers engagemang med den. Vårt syfte med denna översikt var att beskriva de mest framträdande modellerna och teorierna, identifierade med hjälp av en systematisk trestegsmetod. Vi valde ut 14 publikationer och beskrev definitioner, modeller, deras bakgrund och specifika underliggande mekanismer för feedbackprocesser. Vi avslutade granskningen med åtta huvudpunkter från vår analys av modellerna. Målet med detta dokument är att informera fältet och att hjälpa både forskare och lärare att välja lämpliga modeller för att inrama sin forskning och interventionsutveckling. I vår kompletterande granskning (A review of feedback models and typologies: Towards an integrative model of feedback elements, Panadero och Lipnevich, 2021) analyserade och jämförde vi de fjorton modellerna ytterligare med mål att klassificera och integrera gemensamma element i en ny övergripande modell”.