Just another WordPress webbplats

Artiklar och rapporter

Cognitive science approaches in the classroom – Perry, Lea, Jørgensen, Cordingley, Shapiro & Youdell

https://educationendowmentfoundation.org.uk-public/files/Publications-Cognitive-science-approaches-in-the-classroom-A_review_of_the_evidence.pdf

Från sammanfattningens förord:

”Många nya översikter har undersökt och förklarat principerna för kognitiv vetenskap och hur dessa principer kan tillämpas i klassrummet.  Många av dessa belägg kommer från studier i psykologilaboratorier eller från forskarledda försök.  Denna sammanfattning av belägg visar effekterna av dessa principer när de har tillämpats i klassrummet.  Alla studier inkluderade och sammanfattade har skett i skolor … “

Sid 11

Länk till hela forskningsöversikten (372 sid) HÄR  och hitta övriga översikter från EEF HÄR

Slutligen en av många reaktioner på rapporten, en bloggpost av Zoe Enser som läst, går igenom avsnitt för avsnitt och funderar över hur hon använt sig av forskningsresultaten i sin egen undervisning:  What Did Cognitive Science Ever Do For Me? : A view from an English Classroom