Just another WordPress webbplats

Vetenskapliga texter

A Mental Model of the Learner; Teaching the Basic Science of Educational Psychology to Future Teachers; A Mental Model of the Learner – Willingham

https://www.researchgate.net/profile/Daniel-Willingham/publication/320598894/-A-Mental-Model-of-the-Learner.pdf?origin=publication_detail

Abstrakt:

”Även om de flesta lärarutbildningar innehåller undervisning i grundläggande psykologiforskning, så rapporterar praktiserande lärare att denna förberedelse har låg användbarhet. Forskare har övervägt vilken typ av information från psykologin om barns tänkande, känslor och motivation som skulle vara användbar för lärares praktik. Här tar jag ett annat grepp. Jag börjar med att överväga tre varianter av uttalanden inom grundläggande forskning: empiriska observationer, teoretiska uttalanden och epistemiska antaganden. Jag föreslår att den första av dessa kan ge stöd för  klassrumspraktik, men att de två senare inte kan det. Jag använder den slutsatsen som utgångspunkt för att överväga undervisningen om psykologi för blivande lärare i psykologi.”