Just another WordPress webbplats

Blogpost

What to do after a mock?; 1️⃣) Assessment, sampling, inferences and more & 2️⃣) Into the classroom with whole class feedback – Boxer

1️⃣ https://achemicalorthodoxy.wordpress.com/2019/03/26/what-to-do-after-a-mock-assessment-sampling-inferences-and-more/

Inledning:

”En vanlig fråga i e-postgruppen #CogSciSci är vad man ska göra efter att eleverna har gjort ett prov eller en övningstentamen. Vanligtvis använder folk en lektion till att ”gå igenom” provet, där läraren går igenom varje fråga och eleverna gör korrigeringar. Det finns ofta några medföljande dokument för elever (eller lärare) för att fylla i och ange sina fel i vissa avsnitt. Att stryka under är normalt involverat. Personligen tycker jag inte att den här metoden är så värst fördelaktig (för den tid som spenderas på den) och nedan kommer jag att förklara varför jag tycker det och sluta med vad jag gör … ”

2️⃣ https://achemicalorthodoxy.wordpress.com/2019/11/21/what-to-do-after-a-mock-into-the-classroom-with-whole-class-feedback/

Inledning:

”För ett tag sedan skrev jag om prov, bedömningsteori och råd efter test. Du kan läsa det inlägget här (ovan) och jag rekommenderar att du gör det innan du prövar detta. För att sammanfatta hävdade jag att:

  • Test handlar om att ta prov på en domän
  • Vi använder testet för att försöka ta reda på vilka saker en elev kan och vad de inte kan
  • QLA (question level analysis) hjälper dig inte riktigt med det
  • AO-analys (betygsnivå) hjälper dig inte heller riktigt med det … ”