Just another WordPress webbplats

Blogpost

The Illusion of Multitasking and its Impact on Learning – Harvard

https://theeffortfuleducator.com/2020/01/21/the-illusion-of-multitasking-and-its-impact-on-learning/

Inledning:

”Just nu sitter jag i väntrummet medan min dotter är på sin balettkurs. Jag översvämmas av distraktioner; samtalen runt mig, små barn som leker och en stor tv som sänder min bedårande dotters grupp så att alla kan se på medan de väntar. Min uppmärksamhet dras hela tiden från en mental uppgift till nästa. Jag kan omöjligt fokusera på orden jag skriver samtidigt som jag svarar mamman bredvid mig som frågar hur jag mår idag. Antingen svarar jag på hennes frågor eller skriver orden du läser nu. Även om det här mestadels ligger inom min kontroll, så är det fortfarande svårt att helt ägna mina kognitiva ansträngningar åt att skriva det här blogginlägget. Jag skulle vara mycket mer produktiv i ett rum med minimala distraktioner.

Och så är det med våra elever och studier.

Oavsett om de tror att de är bra på multitasking eller inte… det är de inte. Förlåt, men ”Det som är tydligt är att människor inte kan tänka två olika tankar samtidigt” … ”