Just another WordPress webbplats

Blogpost

The case against Power Point as means of implementing curriculum – Didau

Subject domain - Curriculum - Lesson slides

https://learningspy.co.uk/curriculum/the-case-against-power-point-as-means-of-implementing-curriculum/

Inledning:

”Först och främst: Jag har inget emot PowerPoint. Som ett sätt att visa visuell information har det definitivt sina fördelar. Jag har inga problem med att lärare använder presentationer för att dela bilder, diagram eller rörliga bilder med eleverna (även om jag har några reservationer mot att använda det för att dela text.) Mitt argument här är fokuserat på den utbredda praxisen att använda PowerPoint (eller någon annan liknande produkt) som ett sätt att implementera läroplanen.

När jag började undervisa var idén att visa bilder i klassrummet en avlägsen dröm. Mitt första klassrum hade inte ens en modern whiteboard och jag klarade mig med en utdragbar svart tavla. Vi hade en overheadprojektor som knackade runt någonstans på avdelningen men tiden och besväret med att producera acetater gjorde att den sällan användes. …”