Just another WordPress webbplats

Blogpost

Our Journey with Retrieval Practice; a school leader’s perspective – Maxwell

https://niprincipal.blogspot.com/p/our-journey-with-retrieval-practice.html

Inledning:

”Inriktningen i min skola har i allt högre grad formats av utbildningsforskning. Den resan började när vi läste Daniel Willinghams framstående bok ’Why don’t Students like School?’. Det var en ögonöppnare som ledde oss till annan fantastisk utbildningslitteratur som Daisy Christodoulous ”Making Good Progress” och Peps McCreas ”Memorable Teaching”. En fortbildningsdag i augusti 2019 fokuserade på en del av denna litteratur och som ett resultat togs beslutet att införliva följande tre maximer som kärna i våra principer för lärande- och undervisning i vår nya skolutvecklingsplan

Plan:

1: Ämnesspecifik kunskap måste föregå domänspecifik färdighet;

2: Minnen är återstoden av tänkande;

3: Bedömning är bryggan mellan lärande och undervisning … ”