Just another WordPress webbplats

Artiklar och rapporter, Blogpost, Hemsidor

Neuro-hit or neuro-myth? – Centre for Educational Neuroscience

 


http://www.educationalneuroscience.org.uk-resources/neuromyth-or-neurofact/

En lång lista med länkar till kortare texter om olika neuromyter. Inledning:

”Lärare och föräldrar har visat stor entusiasm för neurovetenskaperna och det ljus de kan kasta på barns och vuxnas lärande i pedagogiska miljöer. Vi delar den entusiasmen på CEN.

Men vi tror också att denna entusiasm ibland kan leda till att lärare alltför lätt accepterar undervisningsmetoder, idéer eller tekniker som faktiskt inte har en vetenskaplig grund inom neurovetenskap – eller som återspeglar någon grund inom neurovetenskap men som inte har testats noggrant i utbildningssammanhang. Detta fenomen har kallats spridningen av ”neuromyter” – felaktiga idéer om hjärnan – och det har varit föremål för diskussion av forskare inom neurovetenskap … 


På organisationens hemsida finns mycket mer än just det här inlägget. Inledning av organisationens presentation:

Uppdragsbeskrivning
Vi kombinerar styrkorna hos tre institutioner – University College London, Birkbeck och UCL Institute of Education – för att ge grunden för ett nationellt Center for Educational Neuroscience. Tillsammans är vårt mål att utveckla denna framväxande disciplin genom att använda vår kombinerade styrka inom neurovetenskap, barnutveckling, psykologi och utbildningsforskning och dess tillämpningar på utbildningspraktik, för att etablera en dialog mellan forskare och pedagoger, för att ytterligare översätta forskning till praktik och för att förbättra utbildning och välbefinnande under hela livet …”